Projekt unijny ” Przyszłość rodzi się w przedszkolu”

GMINA BABIAK realizuje projekt „ PRZYSZŁOŚĆ RODZI SIĘ W PRZEDSZKOLU”,  dofinansowany z Funduszy Europejskich #FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie, którym objęte zostały 3 Przedszkola z terenu Gminy Babiak.

Cel projektu:

  1. Utworzenie i funkcjonowanie 3 nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym 1 dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
  3. Wzrost szans edukacyjnych i rozwojowych dzieci uczęszczających do wszystkich przedszkoli w Gminie Babiak.
  4. Doskonalenie umiejętności kadry, podnoszenie kompetencji w systemie studiów podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych.
  5. Zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy i terapii
    (psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, zaburzeń integracji sensorycznej).

Zadania realizowane w projekcie:

  • stworzenie we wszystkich przedszkolach gabinetów  terapeutycznych i wyposażenie
    ich w specjalistyczny sprzęt, niezbędny do prowadzenia diagnozy i  terapii  z  dziećmi
    ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • doposażenie placów zabaw o urządzenia dostępne dla dzieci z niepełnosprawnościami;
  • organizacja i realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych dla dzieci z trudnościami oraz profilaktycznych dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkoli;
  • udział nauczycieli i specjalistów w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych;
  • organizacja warsztatów dla rodziców;
  • wzmocnienie opieki w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi poprzez zatrudnienie asystentów dzieci niepełnosprawnych;
  • zapewnienie bieżącego funkcjonowania nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego.

Rezultaty projektu:

W efekcie zrealizowanych zadań nastąpi:

– zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dla dzieci z niepełnosprawnościami;

– podniesienie kompetencji i umiejętności  nauczycieli i specjalistów w zakresie  efektywnego wspierania rozwoju małego dziecka, w tym także dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

–  podniesienie ilości i jakości wsparcia rozwoju najmłodszych dzieci,  w wyniku działań terapeutycznych, naprawczych oraz profilaktycznych;

–  poszerzenie dostępu dzieci i rodziców do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy oraz terapii z wykorzystaniem wiedzy i kompetencji  pracowników przedszkoli z zakresu edukacji włączającej;

– wsparcie rodziców w trudnym procesie wspierania rozwoju dziecka, szczególnie u dzieci
z niepełnosprawnościami.

Grupa docelowa:  267 dzieci, w wieku od 3 do 6 lat z terenu Gminy Babiak, 20 rodziców,
12 nauczycieli, 10 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Okres realizacji projektu: 1.09.2024 r. – 31.08.2026 r.

Wartość projektu: 1 800 902, 46 zł.

Dofinansowanie projektu:
– ze środków europejskich:      
1 260 631,72 zł;
– ze środków dotacji celowej:     360 180,49 zł.

Wkład własny:   180 090,25 zł.

 

Trwa realizacja projektu FEWP.10.01-IZ.0018/24 Przyszłość rodzi się w przedszkolu.
W trakcie pierwszych rekrutacyjnych spotkań z Państwem przedstawiliśmy główne cele projektu, które zorientowane są na wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z ich indywidualnym potencjałem rozwojowym, potrzebami i możliwościami. Zaplanowaliśmy  i realizujemy zajęcia specjalistyczne przewidziane dla dzieci przejawiających trudności  w niektórych obszarach rozwoju.

Realizujemy zajęcia logopedyczne, w których uczestniczy 24 dzieci ze wszystkich 3 przedszkoli. Zajęcia te mają na celu całościowe wspieranie rozwoju mowy, rozwijanie i doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci. Niestety, zaburzenia w tym obszarze występują średnio u 80 % przedszkolaków, terapie logopedyczne są długotrwałe  i wymagają ogromnej pracy ze strony dziecka, wiedzy i umiejętności zarówno na poziomie diagnozy jak i terapii ze strony terapeuty, systematycznej pracy ze strony rodzica. Kolejny rodzaj zajęć to zajęcia terapeutyczne z zakresu integracji sensorycznej. W tych zajęciach udział bierze 6 dzieci. To kolejny obszar, w którym przedszkolaki mają ogromne trudności, brak terapii na etapie wychowania przedszkolnego ma znaczący wpływ na funkcjonowanie dziecka na kolejnych etapach edukacyjnych.

Zorganizowaliśmy także zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, którymi zostało objętych 8 dzieci. Wśród głównych celów gimnastyki korekcyjnej wymienia się korygowanie wad postawy oraz zapobieganie im. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom zajęcia korekcyjne dla dzieci pomagają im w utrwaleniu nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała, a także powodują zwiększenie siły mięśni.

Założenia projektu umożliwiają wspieranie rozwoju naszych dzieci w trakcie rozwijających zajęć umuzykalniających, które uwielbiają małe dzieci. Łącznie bierze w nich udział 215 przedszkolaków. Edukacja muzyczna, niezależnie czy jest to rytmika, zajęcia taneczne czy nauka gry na instrumencie, mają niezwykle korzystny wpływ na rozwój dziecka między innymi:

  • stymulują pełny i bardziej harmonijny rozwój mózgu;
  • są wspaniałym treningiem pamięci i koncentracji;
  • rozwijają zdolności językowe;
  • uczą logicznego myślenia;
  • wpływają na rozwój zdolności matematycznych;
  • poprawiają samopoczucie (uspokajają i pomagają rozładować emocje);
  • uczą pracy i współżycia w zespole.

W tych zajęciach z powodzeniem uczestniczą wszystkie dzieci, także te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Już niebawem zajęcia te będą prowadzone z wykorzystaniem Musiconu -innowacyjnego urządzenia edukacyjno-terapeutycznego wspierającego rozwój psychofizyczny dzieci. Musicon angażuje dotyk, słuch i wzrok dziecka w jednym momencie, wykorzystując muzykę – uniwersalny język łączący zabawę i naukę, wspiera rozwój poznawczy, motoryczny, społeczny, emocjonalny.

Ważnym elementem pracy z małymi dziećmi jest profilaktyka. W naszych przedszkolach realizujemy różne działania profilaktyczne w szczególności, te dotyczące profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa, działań proekologicznych.

Projekt  Przyszłość rodzi się w przedszkolu, umożliwił wdrożenie kolejnych  działań  profilaktycznych, tym razem wspierających  rozwój mowy przedszkolaków (bardzo często i głęboko zaburzony), co ma miejsce w trakcie zajęć logorytmicznych, w których udział bierze 187 dzieci. Głównym celem tych zajęć jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku. Zajęcia logorytmiczne są bardzo często wykorzystywane przez logopedów jako wspierające indywidualną terapię logopedyczną, ale stanowią także rodzaj zajęć profilaktycznych dla wszystkich dzieci zwłaszcza młodszych dzieci przedszkolnych.

Szanowni Państwo, zorganizowane dla Państwa dzieci dodatkowe zajęcia, stanowią duże wsparcie ich rozwoju, bardzo cieszymy się, że tak licznie i chętnie z nich korzystają.
Z niecierpliwością czekamy na efekty.

————————-AKTUALIZACJA INFORMACYJNA PROJEKTU—————————-

Z radością informujemy, że w ramach projektu unijnego  Przyszłość rodzi się
w przedszkolu
nasze placówki zostały wyposażone w szereg nowoczesnych pomocy dydaktycznych, które znacząco wpłynął na jakość diagnozy i terapii najmłodszych dzieci.

GABINETY UTWORZONE W RAMACH PROJEKTU
Zadbaliśmy o stworzenie i odpowiednie wyposażenie gabinetów integracji sensorycznej oraz gabinetów logopedycznych w trzech przedszkolach w Gminie Babiak.
W ramach projektu zakupiliśmy nowoczesne meble oraz urządzenia, które tworzą komfortowe i przyjazne warunki do pracy z dziećmi. W gabinetach znalazły się m.in.:

  • interaktywne podłogi (nowoczesne rozwiązanie technologiczne, które łączy w sobie elementy interaktywności i multimediów, umożliwiając użytkownikom interakcję z treściami wyświetlanymi na podłodze).

  • pomoce do diagnozy i terapii logopedycznej (seria programów logopedycznych multimedialnych, zestaw książek interaktywnych serii Czytaj z Albikiem, oprogramowanie Mówik2, mówiące albumy, interaktywne tabliczki).

  • narzędzia do prowadzenia terapii orofacjalnej
    (wibratory, rerki, dmuchajki, flipery, bloczki żuchwowe, szpatułki, elektrostymulatory )

  • narzędzia do terapii słuchowej Uwaga słuchowa: Diagnoza i terapia z audiometrem
    Zestaw Uwaga słuchowa – diagnoza i terapia jest narzędziem wykorzystywanym w pracy z dziećmi, które mają trudności w zakresie percepcji słuchowej oraz koncentracji uwagi. Służy on do oceny i rozwijania umiejętności słuchowych, które są niezbędne do prawidłowego przetwarzania informacji dźwiękowych i językowych.
  • pomoce do prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej– sprzęt podwieszany do kabiny SI- terapeutyczny hamak, helikopter, platforma, huśtawka konik, trampolina, wibropodest, chodniki sensoryczne, tęczowy tunel, dyski sensoryczne;
    sprzęt do prowadzenia zajęć z   gimnastyki korekcyjnej- ścianka wspinaczkowa, klocki i zestawy piankowe, walec z otworem, wyspy do balansowania, deski rotacyjne, kładki do balansowania.

  

  • pomoce do zajęć logorytmicznych i umuzykalniających (Musicon, dzwonki z przyciskami, pomoce do terapii logorytmicznej.
    Musicon to narzędzie, które łączy w sobie elementy muzyki i edukacji. Pozwala na kreatywne podejście do nauki, rozwijając zdolności muzyczne i artystyczne dzieci. Umożliwia nie tylko zabawę, ale także wspomaga rozwój koordynacji, koncentracji oraz umiejętności motorycznych.

  • pomoce dydaktyczne do terapii światłem Snoezelena (wielozmysłowa forma wsparcia rozwoju dzieci, w tym: duży magiczny sześcian, żyrandol światłowodowy, dywan świetlny, tablica z podświetlanymi pałeczkami, podświetlany stolik, ściana wodna).

  • pomoce dydaktyczne do rozwijania sprawności rąk (długopisy Banach oraz Spaghetti Edu do ćwiczeń rąk).

  • Robot Emys + 5 zestawów tematycznych
    (zaprojektowany z myślą o wspieraniu dzieci z niepełnosprawnością, szczególnie w kontekście ich potrzeb edukacyjnych, rehabilitacyjnych i społecznych, pomaga dzieciom w rozwijaniu umiejętności motorycznych, społecznych i emocjonalnych).

KORZYŚCI Z DOBRZE WYPOSAŻONYCH GABINETÓW:

  • INDYWIDUALNE PODEJŚCIE: dzięki różnorodnym pomocom terapeutycznym możliwe jest dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, w tym potrzeb dzieci ze SPE;
  • WZROST MOTYWACJI: nowoczesne i atrakcyjne pomoce dydaktyczne zwiększają zaangażowanie dzieci, co przekłada się na lepsze efekty pracy;
  • ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH: zajęcia w grupach sprzyjają budowaniu relacji i umiejętności współpracy wśród dzieci;
  • WSPARCIE EMOCJONALNE: przestrzeń dostosowana do terapii wpływa na poczucie bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla efektywnej pracy z dziećmi, w tym z dziećmi ze SPE;
  • HOLISTYCZNY ROZWÓJ: dzięki integracji różnych działań sensorycznych
    i logopedycznych dzieci rozwijają się w wielu aspektach – od motoryki przez komunikację, po zdolności społeczne;
  • SZYBKA DIAGNOZA: szybkie zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb dziecka zwiększa jego szanse na skuteczną terapię.

Zachęcamy wszystkich Rodziców oraz Opiekunów do korzystania z nowo powstałych możliwości, które oferują nasze placówki. Jesteśmy przekonani, że dzięki projektowi Przyszłość rodzi się w przedszkolu nasze dzieci będą miały lepsze warunki do nauki, zabawy i rozwoju!