GMINA BABIAK realizuje projekt „ PRZYSZŁOŚĆ RODZI SIĘ W PRZEDSZKOLU”, dofinansowany z Funduszy Europejskich #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie, którym objęte zostały 3 Przedszkola z terenu Gminy Babiak.
Nowe kompetencje i nowoczesna terapia w naszych przedszkolach!
W dniach 12 – 16 maja 2025 roku nauczycielka z Samorządowego Przedszkola w Babiaku wzięła udział w pięciodniowym szkoleniu z zakresu Audio-psycho-fonologii, uzyskując uprawnienia certyfikowanego terapeuty metody profesora Tomatisa – mającej zastosowanie w terapii słuchowej. Szkolenie poprowadził Jozef Vervoort, uczeń profesora Alfreda Tomatisa – twórcy przełomowej metody Tomatisa, uznawanej na całym świecie za skuteczne narzędzie wspierania rozwoju dzieci i dorosłych. Terapia uwzględnia pracę nad uwagą słuchową
– zdolnością do świadomego odbierania dźwięków, co ma ogromne znaczenie w przypadku dzieci z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami koncentracji, opóźnionym rozwojem mowy, nadpobudliwością czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W ramach szkolenia uczestniczka zdobyła praktyczne i teoretyczne kompetencje w zakresie diagnozy i terapii słuchowej z wykorzystaniem specjalistycznego urządzenia Uwaga słuchowa PRO. Urządzenie to umożliwia przeprowadzenie indywidualnej diagnozy funkcji słuchowych oraz prowadzenie zindywidualizowanych sesji terapeutycznych, zwłaszcza w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Szkolenie oraz zakup urządzenia zostały zrealizowane w ramach projektu unijnego „Przyszłość rodzi się w przedszkolu”, którego celem jest podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej. Wprowadzenie innowacyjnych metod terapeutycznych, takich jak metoda Tomatisa, nie tylko znacząco podnosi prestiż placówki, ale również wpływa na poprawę wizerunku przedszkola jako miejsca nowoczesnego i otwartego na potrzeby dzieci i ich rodzin. Nowe kompetencje kadry oraz specjalistyczne zaplecze diagnostyczno-terapeutyczne pozwolą na jeszcze skuteczniejsze wspieranie dzieci w ich rozwoju – zarówno poznawczym, emocjonalnym, jak i społecznym.
W ramach Projektu „Przyszłość rodzi się w przedszkolu”, w dniach 17 – 18 maja 2025 roku odbyło się także dwudniowe szkolenie z Seplenienia międzyzębowego i bocznego – terapia miofunkcjonalna. W szkoleniu wzięły udział trzy nauczycielki z Samorządowego Przedszkola
w Babiaku oraz nauczycielka z Samorządowego Przedszkola w Bogusławicach. To ważny krok w kierunku zapewnienia dzieciom wyższej jakości wsparcia logopedycznego.
Zajęcia miały charakter praktyczny, opierały się na nowoczesnych metodach terapii miofunkcjonalnej – skutecznej formie wspomagania rozwoju mowy, skupiającej się na prawidłowym funkcjonowaniu narządów artykulacyjnych, takich jak: język, wargi
i podniebienie. Terapia miofunkcjonalna przynosi liczne korzyści – nie tylko poprawia jakość mowy dziecka, ale także wpływa pozytywnie na rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy.
Dzięki odpowiednio wczesnej diagnozie i terapii możliwe jest zapobieganie utrwalaniu wad mowy, które mogą negatywnie wpływać na późniejsze funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym – zarówno pod względem edukacyjnym, jak i relacyjnym. Brak odpowiedniej interwencji może prowadzić do pogłębiania się zaburzeń artykulacyjnych, trudności w nauce czytania i pisania, a nawet do obniżonego poczucia własnej wartości u dziecka. Dlatego tak istotne jest wczesne rozpoznanie problemu oraz wdrożenie odpowiednio dobranej terapii.
Rodzice mogą mieć pewność, że ich dzieci otrzymują profesjonalną i indywidualnie dostosowaną pomoc już na etapie edukacji przedszkolnej.
—————————————————————————————–
W dniach 13 i 14 marca 2025 r. odbyły się szkolenia dla nauczycieli z przedszkoli gminy Babiak z obsługi Musiconu – innowacyjnego urządzenia, które łączy w sobie elementy muzyki, technologii i edukacji do pracy z dziećmi, w tym także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Szkolenie poprowadził Pan Jakub Kozik współtwórca urządzenia, omawiając poszczególne narzędzia, aktywności, cele i sposoby ich zastosowania.
Dzięki MUSICON nauczyciele mają szansę na wprowadzenie innowacyjnych metod pracy, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój i samopoczucie wszystkich dzieci.
W ramach realizowanego projektu unijnego FEWP.10.01-IZ.0018/24 „Przyszłość rodzi się
w przedszkolu” zakupiono podłogi interaktywne dla Samorządowego Przedszkola w Babiaku, Przedszkola Samorządowego w Brdowie oraz Samorządowego Przedszkola
w Bogusławicach.
FunFloor EDU – urządzenie wspomagające naukę na wczesnym etapie edukacji, zaczynając od nauki prostych czynności, poprzez naukę literek, cyferek, owoców, zwierząt. Przyczynia się do rozwoju motoryki, obszaru poznawczego oraz sprzyja integracji w zabawach zespołowych.
Zajęcia edukacyjne przeplatane z grami tworzącymi pakiet Fun sprawiają, że nauka jest niezwykle ciekawa i angażująca wszystkie dzieci.
Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem naszej nowej pomocy dydaktycznej Robota EMYS. Robot został zakupiony w ramach projektu „Przyszłość rodzi się w przedszkolu” FEWP.10.01-IZ.00-0018/24. Robot EMYS jest wszechstronnym narzędziem, które może być wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak edukacja, terapia, a także w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Potencjalne efekty pracy z robotem EMYS: Rozwój umiejętności społecznych – wsparcie w komunikacji i interakcjach, szczególnie u dzieci i osób z zaburzeniami rozwojowymi. Motywacja do nauki – większe zaangażowanie i lepsze wyniki edukacyjne. Wsparcie w terapii – pomoc w terapii zajęciowej i behawioralnej, rozwój motoryki i emocji. Zwiększenie samodzielności – wsparcie w codziennych czynnościach dla osób z ograniczeniami. Integracja technologii w edukacji – nauka programowania i robotyki, rozwój umiejętności technicznych. Poprawa interakcji rówieśniczych – wspieranie współpracy i relacji w grupie. Zwiększenie świadomości technologicznej – zapoznanie z nowoczesnymi technologiami. Dzięki EMYS nauka staje się ciekawsza i bardziej angażująca!
Cel projektu:
- Utworzenie i funkcjonowanie 3 nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym 1 dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
- Wzrost szans edukacyjnych i rozwojowych dzieci uczęszczających do wszystkich przedszkoli w Gminie Babiak.
- Doskonalenie umiejętności kadry, podnoszenie kompetencji w systemie studiów podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych.
- Zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy i terapii
(psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, zaburzeń integracji sensorycznej).
Zadania realizowane w projekcie:
- stworzenie we wszystkich przedszkolach gabinetów terapeutycznych i wyposażenie
ich w specjalistyczny sprzęt, niezbędny do prowadzenia diagnozy i terapii z dziećmi
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - doposażenie placów zabaw o urządzenia dostępne dla dzieci z niepełnosprawnościami;
- organizacja i realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych dla dzieci z trudnościami oraz profilaktycznych dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkoli;
- udział nauczycieli i specjalistów w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych;
- organizacja warsztatów dla rodziców;
- wzmocnienie opieki w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi poprzez zatrudnienie asystentów dzieci niepełnosprawnych;
- zapewnienie bieżącego funkcjonowania nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego.
Rezultaty projektu:
W efekcie zrealizowanych zadań nastąpi:
– zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dla dzieci z niepełnosprawnościami;
– podniesienie kompetencji i umiejętności nauczycieli i specjalistów w zakresie efektywnego wspierania rozwoju małego dziecka, w tym także dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– podniesienie ilości i jakości wsparcia rozwoju najmłodszych dzieci, w wyniku działań terapeutycznych, naprawczych oraz profilaktycznych;
– poszerzenie dostępu dzieci i rodziców do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy oraz terapii z wykorzystaniem wiedzy i kompetencji pracowników przedszkoli z zakresu edukacji włączającej;
– wsparcie rodziców w trudnym procesie wspierania rozwoju dziecka, szczególnie u dzieci
z niepełnosprawnościami.
Grupa docelowa: 267 dzieci, w wieku od 3 do 6 lat z terenu Gminy Babiak, 20 rodziców,
12 nauczycieli, 10 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Okres realizacji projektu: 1.09.2024 r. – 31.08.2026 r.
Wartość projektu: 1 800 902, 46 zł.
Dofinansowanie projektu:
– ze środków europejskich: 1 260 631,72 zł;
– ze środków dotacji celowej: 360 180,49 zł.
Wkład własny: 180 090,25 zł.
Trwa realizacja projektu FEWP.10.01-IZ.0018/24 Przyszłość rodzi się w przedszkolu.
W trakcie pierwszych rekrutacyjnych spotkań z Państwem przedstawiliśmy główne cele projektu, które zorientowane są na wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z ich indywidualnym potencjałem rozwojowym, potrzebami i możliwościami. Zaplanowaliśmy i realizujemy zajęcia specjalistyczne przewidziane dla dzieci przejawiających trudności w niektórych obszarach rozwoju.
Realizujemy zajęcia logopedyczne, w których uczestniczy 24 dzieci ze wszystkich 3 przedszkoli. Zajęcia te mają na celu całościowe wspieranie rozwoju mowy, rozwijanie i doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci. Niestety, zaburzenia w tym obszarze występują średnio u 80 % przedszkolaków, terapie logopedyczne są długotrwałe i wymagają ogromnej pracy ze strony dziecka, wiedzy i umiejętności zarówno na poziomie diagnozy jak i terapii ze strony terapeuty, systematycznej pracy ze strony rodzica. Kolejny rodzaj zajęć to zajęcia terapeutyczne z zakresu integracji sensorycznej. W tych zajęciach udział bierze 6 dzieci. To kolejny obszar, w którym przedszkolaki mają ogromne trudności, brak terapii na etapie wychowania przedszkolnego ma znaczący wpływ na funkcjonowanie dziecka na kolejnych etapach edukacyjnych.
Zorganizowaliśmy także zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, którymi zostało objętych 8 dzieci. Wśród głównych celów gimnastyki korekcyjnej wymienia się korygowanie wad postawy oraz zapobieganie im. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom zajęcia korekcyjne dla dzieci pomagają im w utrwaleniu nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała, a także powodują zwiększenie siły mięśni.
Założenia projektu umożliwiają wspieranie rozwoju naszych dzieci w trakcie rozwijających zajęć umuzykalniających, które uwielbiają małe dzieci. Łącznie bierze w nich udział 215 przedszkolaków. Edukacja muzyczna, niezależnie czy jest to rytmika, zajęcia taneczne czy nauka gry na instrumencie, mają niezwykle korzystny wpływ na rozwój dziecka między innymi:
- stymulują pełny i bardziej harmonijny rozwój mózgu;
- są wspaniałym treningiem pamięci i koncentracji;
- rozwijają zdolności językowe;
- uczą logicznego myślenia;
- wpływają na rozwój zdolności matematycznych;
- poprawiają samopoczucie (uspokajają i pomagają rozładować emocje);
- uczą pracy i współżycia w zespole.
W tych zajęciach z powodzeniem uczestniczą wszystkie dzieci, także te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Już niebawem zajęcia te będą prowadzone z wykorzystaniem Musiconu -innowacyjnego urządzenia edukacyjno-terapeutycznego wspierającego rozwój psychofizyczny dzieci. Musicon angażuje dotyk, słuch i wzrok dziecka w jednym momencie, wykorzystując muzykę – uniwersalny język łączący zabawę i naukę, wspiera rozwój poznawczy, motoryczny, społeczny, emocjonalny.
Ważnym elementem pracy z małymi dziećmi jest profilaktyka. W naszych przedszkolach realizujemy różne działania profilaktyczne w szczególności, te dotyczące profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa, działań proekologicznych.
Projekt Przyszłość rodzi się w przedszkolu, umożliwił wdrożenie kolejnych działań profilaktycznych, tym razem wspierających rozwój mowy przedszkolaków (bardzo często i głęboko zaburzony), co ma miejsce w trakcie zajęć logorytmicznych, w których udział bierze 187 dzieci. Głównym celem tych zajęć jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa dźwięku. Zajęcia logorytmiczne są bardzo często wykorzystywane przez logopedów jako wspierające indywidualną terapię logopedyczną, ale stanowią także rodzaj zajęć profilaktycznych dla wszystkich dzieci zwłaszcza młodszych dzieci przedszkolnych.
Szanowni Państwo, zorganizowane dla Państwa dzieci dodatkowe zajęcia, stanowią duże wsparcie ich rozwoju, bardzo cieszymy się, że tak licznie i chętnie z nich korzystają.
Z niecierpliwością czekamy na efekty.
————————-AKTUALIZACJA INFORMACYJNA PROJEKTU—————————-
Z radością informujemy, że w ramach projektu unijnego Przyszłość rodzi się
w przedszkolu nasze placówki zostały wyposażone w szereg nowoczesnych pomocy dydaktycznych, które znacząco wpłynął na jakość diagnozy i terapii najmłodszych dzieci.
GABINETY UTWORZONE W RAMACH PROJEKTU
Zadbaliśmy o stworzenie i odpowiednie wyposażenie gabinetów integracji sensorycznej oraz gabinetów logopedycznych w trzech przedszkolach w Gminie Babiak.
W ramach projektu zakupiliśmy nowoczesne meble oraz urządzenia, które tworzą komfortowe i przyjazne warunki do pracy z dziećmi. W gabinetach znalazły się m.in.:
- interaktywne podłogi (nowoczesne rozwiązanie technologiczne, które łączy w sobie elementy interaktywności i multimediów, umożliwiając użytkownikom interakcję z treściami wyświetlanymi na podłodze).
- pomoce do diagnozy i terapii logopedycznej (seria programów logopedycznych multimedialnych, zestaw książek interaktywnych serii Czytaj z Albikiem, oprogramowanie Mówik2, mówiące albumy, interaktywne tabliczki).
- narzędzia do prowadzenia terapii orofacjalnej
(wibratory, rerki, dmuchajki, flipery, bloczki żuchwowe, szpatułki, elektrostymulatory )
- narzędzia do terapii słuchowej Uwaga słuchowa: Diagnoza i terapia z audiometrem
Zestaw Uwaga słuchowa – diagnoza i terapia jest narzędziem wykorzystywanym w pracy z dziećmi, które mają trudności w zakresie percepcji słuchowej oraz koncentracji uwagi. Służy on do oceny i rozwijania umiejętności słuchowych, które są niezbędne do prawidłowego przetwarzania informacji dźwiękowych i językowych. - pomoce do prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej– sprzęt podwieszany do kabiny SI- terapeutyczny hamak, helikopter, platforma, huśtawka konik, trampolina, wibropodest, chodniki sensoryczne, tęczowy tunel, dyski sensoryczne;
sprzęt do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej- ścianka wspinaczkowa, klocki i zestawy piankowe, walec z otworem, wyspy do balansowania, deski rotacyjne, kładki do balansowania.
- pomoce do zajęć logorytmicznych i umuzykalniających (Musicon, dzwonki z przyciskami, pomoce do terapii logorytmicznej.
Musicon to narzędzie, które łączy w sobie elementy muzyki i edukacji. Pozwala na kreatywne podejście do nauki, rozwijając zdolności muzyczne i artystyczne dzieci. Umożliwia nie tylko zabawę, ale także wspomaga rozwój koordynacji, koncentracji oraz umiejętności motorycznych.
- pomoce dydaktyczne do terapii światłem Snoezelena (wielozmysłowa forma wsparcia rozwoju dzieci, w tym: duży magiczny sześcian, żyrandol światłowodowy, dywan świetlny, tablica z podświetlanymi pałeczkami, podświetlany stolik, ściana wodna).
- pomoce dydaktyczne do rozwijania sprawności rąk (długopisy Banach oraz Spaghetti Edu do ćwiczeń rąk).
- Robot Emys + 5 zestawów tematycznych
(zaprojektowany z myślą o wspieraniu dzieci z niepełnosprawnością, szczególnie w kontekście ich potrzeb edukacyjnych, rehabilitacyjnych i społecznych, pomaga dzieciom w rozwijaniu umiejętności motorycznych, społecznych i emocjonalnych).
KORZYŚCI Z DOBRZE WYPOSAŻONYCH GABINETÓW:
- INDYWIDUALNE PODEJŚCIE: dzięki różnorodnym pomocom terapeutycznym możliwe jest dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, w tym potrzeb dzieci ze SPE;
- WZROST MOTYWACJI: nowoczesne i atrakcyjne pomoce dydaktyczne zwiększają zaangażowanie dzieci, co przekłada się na lepsze efekty pracy;
- ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH: zajęcia w grupach sprzyjają budowaniu relacji i umiejętności współpracy wśród dzieci;
- WSPARCIE EMOCJONALNE: przestrzeń dostosowana do terapii wpływa na poczucie bezpieczeństwa, co jest kluczowe dla efektywnej pracy z dziećmi, w tym z dziećmi ze SPE;
- HOLISTYCZNY ROZWÓJ: dzięki integracji różnych działań sensorycznych
i logopedycznych dzieci rozwijają się w wielu aspektach – od motoryki przez komunikację, po zdolności społeczne; - SZYBKA DIAGNOZA: szybkie zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb dziecka zwiększa jego szanse na skuteczną terapię.
Zachęcamy wszystkich Rodziców oraz Opiekunów do korzystania z nowo powstałych możliwości, które oferują nasze placówki. Jesteśmy przekonani, że dzięki projektowi Przyszłość rodzi się w przedszkolu nasze dzieci będą miały lepsze warunki do nauki, zabawy i rozwoju!
————————-AKTUALIZACJA INFORMACYJNA PROJEKTU————————
Podsumowanie rocznej realizacji projektu
Przyszłość rodzi się w przedszkolu
realizowanego w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 FEWP.10.01-IŻ.00-001/2024.
Oto co, udało się już zrealizować:
Utworzenie i wyposażenie sal terapeutycznych.
Zgodnie z założeniami projektu, z powodzeniem zrealizowano kompleksowe doposażenie oraz urządzenie sal integracji sensorycznej (SI) w Babiaku, w Brdowie Bogusławicach i Sali logopedycznej w Babiaku, dostosowując je do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Całe przedsięwzięcie zostało przeprowadzone zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania oraz z poszanowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci. Sale zostały wyposażone w nowe, ergonomiczne meble dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Stworzono przyjazne strefy funkcjonalne:
- Kąciki aktywności i zabawy, wspierające rozwój społeczny i kreatywny,
- Strefę ciszy, umożliwiającą odpoczynek i wyciszenie,
- Stanowisko terapeutyczne, w którego skład wchodzą biurko, regały oraz wygodny fotel terapeuty.
Zakupiono specjalistyczne pomoce wykorzystywane przez terapeutów i nauczycieli w codziennej pracy z dziećmi:
- Zestaw do terapii światłem (Snoezelen) – wykorzystywany w pracy z dziećmi z zaburzeniami integracji sensorycznej. Dzięki niemu możliwe jest stymulowanie zmysłów i wspieranie rozwoju sensorycznego w bezpiecznym i przyjaznym środowisku. To między innymi: żyrandol światłowodowy, ściany wodne, podświetlane stoliki i tablice do rysowania.
- Zestawy do terapii ruchowej, równoważnej i SI – pozwalające na prowadzenie zajęć gimnastyki korekcyjnej i rewalidacyjnej, z naciskiem na rozwój motoryki dużej i małej oraz równowagi.
- Zestawy do rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej i poznawczej – wspomagające naukę pisania, rozumienie świata zmysłami oraz rozwój umiejętności manualnych.
Wprowadzono nowoczesne technologie do terapii, w tym celu zakupiono:
- Tablice multimedialne oraz monitory interaktywne – wykorzystywane podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, wspierających rozwój koordynacji, percepcji oraz koncentracji.
- Podłogi, dywany interaktywne – służące do prowadzenia zajęć ruchowych, ćwiczeń oraz zabaw edukacyjnych rozwijających spostrzegawczość, szybkość reakcji i koordynację ruchową. Strefa ta zachęca dzieci do aktywności ruchowej i wspiera ich rozwój motoryczny oraz percepcyjny podczas zabawy.
Zakupiono pomoce logopedyczne i rozwijające obszar poznawczy.
Zakupiono pakiet pomocy wspierających rozwój mowy i funkcji poznawczych dzieci, z przeznaczeniem dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wszystkich przedszkolaków w tym: zestaw programów interaktywnych z serii m Talent, zestaw interaktywnych książek Czytaj z Albikiem, oprogramowanie Mówik do alternatywnej formy komunikacji, zestaw pomocy do prowadzenia terapii miofunkcjonalnej, pomoce logopedyczne wspierające rozwój kompetencji komunikacyjnych.
Zakupiono innowacyjne urządzenia wspomagające wszechstronny rozwój dzieci.
- Zakupiono MUSICONY – nowoczesne urządzenia terapeutyczne wykorzystujące dźwięk i dotyk. Z powodzeniem wykorzystywane podczas zajęć rytmicznych dla wszystkich przedszkolaków oraz sesji terapeutycznych dla dzieci ze SPE.
- W Samorządowym Przedszkolu w Babiaku stworzono dwa nowoczesne stanowiska terapeutyczne:
– stanowisko do terapii Biofeedback, to nowoczesne wsparcie dla dzieci, bezpieczne
i przyjazne miejsce, w którym dzieci uczą się jak lepiej radzić sobie z emocjami, stresami, trudnościami z koncentracją;
– stanowisko do terapii Metodą Tomatisa to specjalna forma terapii słuchowej, która pomaga poprawić funkcjonowanie mózgu poprzez odpowiedni trening ucha i słuchu. Metoda stosowana u dzieci z: opóźnionym rozwojem mowy i języka, trudnościami z nauką
i koncentracją, autyzmem i zaburzeniami ze spektrum ASD, nadwrażliwością słuchową lub słabym przetwarzaniem słuchowym, zaburzeniami emocjonalnymi i lękowymi, problemami
z równowagą, motoryką i głosem.
- Zakupiono Robota EMYS – to nowoczesne urządzenie edukacyjno- terapeutyczne, które pomaga dzieciom rozwijać mowę, koncentrację, emocje i umiejętności społeczne.
Uniwersalne projektowanie i jakość.
Wszystkie zakupione pomoce i urządzenia posiadają niezbędne atesty i certyfikaty. Ich dobór uwzględniał potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami oraz umożliwia korzystanie z nich przez wszystkich wychowanków, zarówno w czasie zajęć specjalistycznych, jak
i ogólnorozwojowych.
Procedury zakupowe.
Dostawcy zostali wyłonieni zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków, a wszystkie zakupy przeprowadzono z należytą starannością, zapewniając najwyższą jakość realizacji.
Dzięki realizacji tego projektu znacznie podniesiono standard terapii i opieki nad dziećmi ze SPE w Babiaku, Brdowie i Bogusławicach. Nowoczesne, dobrze wyposażone sala terapeutyczne stały się miejscem bezpiecznym, inspirującym i w pełni dostosowanym do wszechstronnego rozwoju wszystkich dzieci.
Realizacja zadania z zakresu podnoszenia kwalifikacji kadry.
W ramach realizacji zaplanowanych działań projektowych nauczyciele i specjaliści z sukcesem uczestniczyli w szkoleniach, kursach i studiach podyplomowych, mających na celu rozwój kompetencji nauczycieli pracujących z dziećmi, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Działania te zostały poprzedzone wnikliwą analizą potrzeb dzieci, co pozwoliło na idealne dopasowanie tematyki doskonalenia do rzeczywistych wymagań placówek i ich wychowanków. Kierunki dokształcania były zgodne z treścią orzeczeń
o potrzebie kształcenia specjalnego oraz innymi dokumentami diagnozującymi SPE dzieci. Szkolenia i studia umożliwiły uzupełnienie wiedzy, poszerzenie umiejętności i kluczowych kompetencji kadry pedagogicznej, co bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości i efektywności prowadzonych zajęć terapeutycznych. Co istotne, przeszkoleni nauczyciele potrafią również w pełni wykorzystać nowoczesne pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu.
Łącznie 12 nauczycieli ze wszystkich placówek podjęło studia podyplomowe lub kursy na kierunkach ściśle związanych z potrzebami dzieci w przedszkolach:
Studia podyplomowe:
- Tyflopedagogika – 2 osoby,
- Surdopedagogika – 2 osoby,
- Neurologopedia – 1 osoba,
- Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna – 1 osoba,
- Integracja sensoryczna z terapią ręki – 1 osoba,
- Testy psychologiczne w pracy psychologa – 1 osoba.
Każde ze studiów zakończono zdobyciem dyplomu potwierdzającego kwalifikacje. Ich zakres merytoryczny znacząco poszerzył możliwości diagnostyczne i terapeutyczne nauczycieli.
Szkolenia i kursy specjalistyczne – praktyczne wsparcie terapeutyczne
Wielu nauczycieli uczestniczyło w intensywnych szkoleniach i kursach, które pozwalają im na prowadzenie wyspecjalizowanych form terapii:
- Biofeedback I i II stopnia – 4 osoby,
- Miogopedia – terapia miofunkcjonalna – 4 osoby,
- Diagnoza i terapia seplenienia międzyzębowego i bocznego – 4 osoby,
- Audio-psycho-fonologia – 1 osoba,
- Kinesjotaping logopedyczny – 1 osoba,
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – 1 osoba,
- ASD – terapia dzieci z autyzmem – 1 osoba,
- Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej – 2 osoby,
Wszystkie kursy zakończono uzyskaniem stosownych certyfikatów i zaświadczeń zgodnych
z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Zrealizowane działania szkoleniowe i edukacyjne nie tylko podniosły poziom usług świadczonych na rzecz dzieci, ale też zapewniły spójność i kompleksowość prowadzonych procesów diagnostycznych i terapeutycznych.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom nauczyciele zyskali nowe możliwości pracy z dziećmi, lepiej reagują na ich indywidualne potrzeby i potrafią w sposób profesjonalny wykorzystać nowoczesne narzędzia i metody terapeutyczne. To wszystko przekłada się na realne wsparcie rozwoju dzieci, większą skuteczność prowadzonych zajęć oraz wzrost zadowolenia rodziców
opiekunów.
Realizacja tego etapu projektu jest przykładem skutecznego inwestowania w rozwój kompetencji kadry pedagogicznej, które bezpośrednio przekładają się na jakość opieki
i edukacji najmłodszych.
Realizacja zajęć rozwijających i specjalistycznych we wszystkich gminnych przedszkolach.
W ramach projektu zrealizowano szeroki zakres zajęć wspierających rozwój dzieci w wieku przedszkolnym, ukierunkowanych na wyrównywanie szans edukacyjnych, wspieranie rozwoju psychofizycznego i stymulowanie zainteresowań. Zajęcia prowadzone były w formie indywidualnej oraz grupowej, z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi pracy pedagogicznej i terapeutycznej.
Zajęcia logopedyczne łącznie we wszystkich przedszkolach zrealizowano 528 godzin
Babiak- 264
Brdów- 151
Bogusławice-113
Zajęcia logopedyczne prowadzone były indywidualnie oraz w małych grupach, dostosowane do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. W pracy terapeutycznej wykorzystywano nowoczesne i zróżnicowane metody, m.in.: terapię funkcji prymarnych (ćwiczenia oddychania, połykania, żucia), ćwiczenia usprawniające narządy mowy, z wykorzystaniem pomocy logopedycznych, programów multimedialnych i interaktywnych gier językowych, zabawy słuchowe i rytmiczne, wspomagające rozwój percepcji słuchowej, metodę werbo-tonalną, elementy metody Krakowskiej oraz symultaniczno-sekwencyjnej. Dodatkowo,
w Samorządowym Przedszkolu w Babiaku zajęcia wzbogacono wykorzystując nowoczesne technologie terapeutyczne: stanowisko do terapii metodą Biofeedback, wykorzystywane w pracy nad koncentracją uwagi, kontrolą emocji i relaksacją. Dzieci
w sposób aktywny i angażujący uczyły się panowania nad reakcjami ciała, co pozytywnie wpływało na efektywność terapii mowy oraz ogólne funkcjonowanie poznawcze:
stanowisko do terapii metodą Tomatisa, wspierające przetwarzanie słuchowe oraz integrację słuchowo-ruchową – dzieci uczestniczyły w sesjach stymulacji słuchowej, które poprawiały uwagę słuchową, koncentrację, rozumienie mowy i pamięć słuchową.
Zajęcia terapeutyczne z zakresu integracji sensorycznej łącznie we wszystkich przedszkolach zrealizowano 240 godzin
Babiak- 120
Brdów- 120
Zajęcia prowadzone były indywidualnie, z wykorzystaniem specjalistycznych sprzętów
i pomocy terapeutycznych (huśtawki terapeutyczne, drabinki, piłki, panele dotykowe). Wykorzystywano ćwiczenia stymulujące zmysły (dotyk, wzrok, równowaga, propriocepcja), zabawy równoważne i koordynacyjne, metody SI (Sensory Integration) w połączeniu z elementami terapii ręki. Celem była: poprawa koordynacji ruchowej, lepsza organizacja zachowań i koncentracji na zadaniach, redukcja trudności emocjonalno-społecznych związanych z nad- lub podwrażliwością sensoryczną, zwiększenie samodzielności i motywacji do działania.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej łącznie we wszystkich przedszkolach zrealizowano 262h
Babiak- 142
Brdów-120
Zajęcia realizowano indywidualnie i w małych grupach, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci. Wykorzystywano: ćwiczenia ogólnorozwojowe, elementy gimnastyki korekcyjnej z zakresu wad postawy (plecy okrągłe, płaskostopie, asymetrie), ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia równoważne. Cele: wzmocnienie mięśni posturalnych i poprawa postawy ciała, zwiększenie elastyczności i zakresu ruchu, lepsza świadomość ciała
i koordynacja ruchowa, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy w codziennych czynnościach.
Zajęcia profilaktyczne z logorytmiki – łącznie we wszystkich przedszkolach zrealizowano 294 godzin
Babiak- 167
Brdów- 90
Bogusławice-37
Zajęcia grupowe oparte na łączeniu muzyki z rytmicznymi ćwiczeniami logopedycznymi, m.in.: ćwiczenia rytmiczne z instrumentami perkusyjnymi, zabawy z rymowankami i śpiewankami, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne w rytmie muzyki.
Efekty: rozwój poczucia rytmu i koordynacji słuchowo-ruchowej, wzmocnienie narządów mowy i artykulacji, poprawa płynności wypowiedzi, większa świadomość językowa
i fonemowa.
Zajęcia rytmiczno– umuzykalniające łącznie we wszystkich przedszkolach zrealizowano 510 godzin.
Babiak- 264
Brdów- 151
Bogusławice-113
Zajęcia prowadzone w formie zabaw muzycznych, śpiewu, tańca i gry na prostych instrumentach (bębenki, dzwonki, tamburyna). Wykorzystywano: elementy metody Gordona
i Orffa, słuchanie muzyki klasycznej i dziecięcej, improwizację muzyczną i ruchową, zajęcia
z interaktywnym instrumentem Musicon w efekcie rozwój zmysłów, rytmiki, kreatywności
i mowy, rozwój słuchu muzycznego i poczucia rytmu, zwiększenie ekspresji twórczej dzieci, integracja grupy przez wspólne muzykowanie, budowanie pozytywnego obrazu siebie przez sukcesy w działaniach artystycznych.
Realizacja tego zadania w pierwszym roku projektu Przyszłość rodzi się w przedszkolu przebiegała zgodnie z założeniami. Dzieci objęte wsparciem specjalistycznym i rozwijającym wykazały wyraźne postępy w różnych obszarach rozwoju – językowym, ruchowym, sensorycznym i emocjonalnym. Zastosowanie zróżnicowanych i nowoczesnych metod pracy pozwoliło dostosować działania do indywidualnych potrzeb dzieci i skutecznie wspierać ich potencjał rozwojowy z wykorzystanie dostępnych pomocy dydaktycznych, nowoczesnych metod pracy oraz zaangażowanego i kompetentnego personelu.
Zatrudniono 2 asystentów wspierających dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia dzieciom z niepełnosprawnościami
w Samorządowym Przedszkolu w Babiaku, zatrudniono dwóch asystentów. Ich obecność umożliwia dostosowanie codziennego funkcjonowania przedszkolaków do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych. Zakres obowiązków asystentów obejmuje m.in.: pomoc
w czynnościach samoobsługowych (ubieranie się, jedzenie, korzystanie z toalety), wsparcie podczas zajęć dydaktycznych, zabaw i spacerów, wspieranie w komunikacji i budowaniu relacji z innymi dziećmi, dbanie o bezpieczeństwo oraz komfort emocjonalny podopiecznych. Dzięki codziennemu wsparciu asystentów dzieci z niepełnosprawnościami chętniej uczestniczą
w zajęciach i zabawach, stają się bardziej samodzielne i pewne siebie. Ich integracja z grupą przedszkolną uległa znacznej poprawie, co wpływa pozytywnie na rozwój społeczny
i emocjonalny wszystkich przedszkolaków.
Warsztaty dla rodziców
W roku szkolnym 2024/2025 w przedszkolach na terenie Gminy Babiak zrealizowano cykl warsztatów skierowanych do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Spotkania odbyły się
w dwóch etapach: w pierwszym półroczu roku szkolnego 2024/2025 oraz w drugim półroczu roku szkolnego2024/2025.
Celem warsztatów było podniesienie świadomości rodziców w zakresie:
- rozwoju i zaburzeń rozwojowych u małego dziecka,
- możliwości wsparcia oferowanego przez zewnętrzne instytucje zajmujące się pomocą dzieciom i ich rodzinom,
- wspierania rodziców w trudnych sytuacjach związanych z niepełnosprawnością oraz zaburzeniami o podłożu neurotypowym (np. zaburzenia integracji sensorycznej, spektrum autyzmu).
W ramach spotkań odbyły się konsultacje i warsztaty prowadzone przez specjalistów – psychologa dziecięcego oraz terapeutę integracji sensorycznej, każdorazowo w siedzibach przedszkoli. Rodzice zyskali wiedzę na temat typowego i nietypowego rozwoju dziecka, co pozwoliło im lepiej rozumieć potrzeby swoich dzieci, poznali formy i instytucje wsparcia dostępne lokalnie i regionalnie, co zwiększyło ich poczucie bezpieczeństwa i świadomość możliwości działania. Spotkania umożliwiły rodzicom indywidualne konsultacje z psychologiem i terapeutą, dzięki czemu otrzymali konkretne wskazówki dotyczące pracy
z dzieckiem w domu. Warsztaty stworzyły przestrzeń do wymiany doświadczeń, integrując rodziców i budując w nich poczucie wspólnoty i wzajemnego wsparcia. Uczestnictwo
w warsztatach przyczyniło się do większego zaangażowania rodziców w proces edukacyjny
i terapeutyczny dzieci. Warsztaty zostały bardzo pozytywnie ocenione przez uczestników, którzy wyrazili chęć kontynuowania tego typu działań w kolejnych latach szkolnych.
Zaprezentowane powyżej rozwiązania, zarówno kadrowe, jak i sprzętowe, w pełni odpowiadają potrzebom dzieci oraz zaleceniom zawartym w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej. Projekt jest realizowany z dużym zaangażowaniem, a jego efekty są widoczne w postępach dzieci oraz pozytywnych reakcjach ze strony rodziców i opiekunów.

























































