1. Od 1 lipca 2013 r. Gmina przejmuje obowiązki odbioru odpadów z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (należy pamiętać o rozwiązaniu umowy na odbiór odpadów przed 30 czerwca 2013 r. i o zachowaniu terminu wypowiedzenia określonego w umowie).
2. Gmina nie przejmuje obowiązków odbioru odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy – produkcja, usługi, handel – w tym przypadku odpady odbierane będą na dotychczasowych zasadach.
3. Do 31 maja 2013 r. właściciele nieruchomości (użytkownicy, najemcy i inni) składają do urzędu deklarację, określającą liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość i wyliczają opłatę, którą miesięcznie będą ponosić za odbiór odpadów.
4. Gmina wyłoni w drodze przetargu, jednego przedsiębiorcę, który będzie odpowiedzialny za odbiór wszystkich rodzajów odpadów komunalnych od mieszkańców.
5. Każda nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy zostanie wyposażona w pojemnik na zmieszane odpady komunalne oraz worki do selektywnej zbiórki odpadów.
6. Gmina nie będzie wystawiać mieszkańcom żadnych faktur za odbiór śmieci. Nie będzie też podpisywać umów z mieszkańcami.
7. Nowy system ma doprowadzić do ograniczenia składowania odpadów na wysypiskach, zmniejszyć zjawisko pozbywania się odpadów komunalnych w sposób nielegalny i niekontrolowany (np. przez podrzucanie ich do lasu, czy palenie nimi w piecach), upowszechnić prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów.
System może w przyszłości podlegać modyfikacjom w zależności od zachowań mieszkańców, chęci segregowania i cen rynkowych.